Monday, March 10, 2014

Hukum mengambil hak orang



Betapa kehidupan ini sebagaimana telah disebutkan oleh Allah SWT kehidupan yang ternyata sesuatu yang sangat nista dan disesalkan. Di dalam surat Al Baqaroh ayat 188 Allah SWT berfirman yang artinya

Janganlah sebahagian diantara kamu dengan yang lain memakan harta kamu dengan cara yang bathil dan janganlah kamu membawa urusan harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian dari pada harta benda orang lain itu dengan jalan berbuat dosa, padahal kamu mengetahui”

Janganlah kamu memakan harta sebagian kamu antara kamu, yakni janganlah memperoleh dan menggunakannya. Keuntungan dan kerugian dari interaksi itu, tidak boleh ditarik terlalu jauh oleh masing-masing, sehingga salah satu pihak merugi, sedang pihak yang lain mendapat keuntungan, sehingga bila demikian harta tidak lagi berada di tengah atau harta antara dan kedudukan kedua belah pihak tidak lagi seimbang. Perolehan yang tidak seimbang adalah bathil, dan yang bathil adalah segala sesuatu yang tidak hak, tidak dibenarkan oleh hukum serta tidak sejalan dengan tuntunan ilahi walaupun dilakukan atas dasar kerelaan yang berinteraksi.

No comments:

Post a Comment